5 strategii rozmieszczania towarów w sklepie
Strategie rozmieszczania towarów to reguły sprawiające, że produkty prezentują się korzystnie. Przedstawiamy 5 sposobów na atrakcyjną ekspozycję. Radzimy też, jak sprawić, aby Klienci czuli się komfortowo podczas robienia zakupów.
Zasady efektywnej ekspozycji towaru
1. Istotne produkty dla sklepu na poziomie wzroku
Poziom wzroku znajduje się on na wysokości między 120 a 160 centymetrów. To korzystne miejsce na regale ze względu na łatwy dostęp i dobrą widoczność. Umieszczajmy tam produkty popularne i z wysoką marżą.
2. Kontrola stanu półek sklepowych
Należy regularnie sprawdzać, czy półki są zapełnione. Jakiekolwiek braki w sklepie są źle widziane przez Klientów! Podobnie, gdy na półce znajduje się zbyt mała ilość towaru.
Klienci nie zauważają artykułów ukrytych w głębi regału. Poza tym „poukrywane” produkty nie wzbudzają zaufania. W danym momencie nie mamy możliwości uzupełnienia zapasów? Zadbajmy, aby produkty znajdowały się na przodzie półek. W eksponowaniu produktów na półkach pomogą popychacze sklepowe.
3. Dbałość o estetykę w sklepie
Artykuły powinny być równo ułożone i dosunięte do krawędzi półki. Sprawdzajmy, czy opakowania są w dobrym stanie, bez zabrudzeń i uszkodzeń. Etykiety umieszczajmy przodem do Klienta.
Każdy produkt powinien też znajdować się w wyznaczonym miejscu. Zdarza się, że Klienci odkładają towar w przypadkowych punktach w sklepie. Powoduje to chaos w ekspozycji, więc zwracajmy na to uwagę.
4. Towary pierwszej potrzeby w centralnej strefie alejki
W środkowej części alejki warto umieścić podstawowe towary. To niezbędne artykuły, które kupują wszyscy: żywność, artykuły higieniczne, środki czystości i odzież. Dzięki zaprezentowaniu istotnych produktów pośrodku alejki, Klienci zapoznają się też z innymi artykułami. W ten sposób zwiększamy szanse na spontaniczny zakup.
5. Przestrzeganie nośności regałów sklepowych
Aby zapewnić bezpieczeństwo Klientom i personelowi, przestrzegajmy zaleceń producenta mebli. Dopuszczalne obciążenie półek może różnić się w zależności od materiału mebli. Na produkty o dużej masie przeznaczone są regały metalowe ze wzmocnionymi półkami. Równomiernie rozkładajmy ciężar przedmiotów znajdujących się na regałach.
Optymalizacja przestrzeni handlowej
Klienci nie czują się komfortowo w sklepach, w których panuje ścisk. Należy więc zadbać o to, żeby Klienci mogli swobodnie poruszać się między alejkami.
Sklep powinien być przyjazny dla rodziców z dziećmi. Zapewnijmy przejazd dla wózków dziecięcych. Pomyślmy też o osobach poruszających się na wózkach inwalidzkich. Unikajmy więc blokowania alejek za pomocą palet.
Podobnie sprawa wygląda w przypadku stosowania materiałów reklamowych POS. Mowa tu między innymi o standach, stojakach i potykaczach. Mają one zachęcać do zakupów. Ustawiajmy je w taki sposób, aby umożliwić płynny przepływ Klientów.
W celu organizacji produktów możemy skorzystać też z przezroczystych przegród na półki. Zwykle stosuje się je wraz z popychaczami sklepowymi. Utrzymują one produkty na przodzie regału. Dzięki przegrodom wydzielimy miejsce dla danego rodzaju produktu. Towar będzie równo ułożony, co z pewnością pozwoli zoptymalizować przestrzeń.
Dodatki sklepowe znajdziesz tutaj: https://wyposazamysklepy.pl/drobny-asortyment-wyposazenia-sklepu
Polecamy też artykuły:
https://wyposazenie-dla-sklepow.pl/sklepy-odziezowe/efektywna-ekspozycja-towaru-czego-unikac/
Źródło: Szymecki W, Merchandising w praktyce, Catman Polska sp. z o.o., Fundacja Taurus, Poznań 2010, online: https://www.calameo.com/books/005196600dc79c9521867.