Merchandising w sklepie spożywczym
Skuteczny merchandising w branży spożywczej wiąże się ze stosowaniem sprawdzonych technik. Na wyniki sprzedaży wpływa układ sali, odpowiednie rozmieszczenie produktów, ale też atmosfera, jaka panuje w sklepie. Zebraliśmy praktyczne porady na skuteczną ekspozycję w sklepie.
Główne techniki merchandisingu w handlu
Wśród technik merchandisingu handlowego wyróżniamy sterowanie ruchem nabywców w sklepie. Badanie, które przeprowadził Paco Underhill, ujawniło, co wpływa na wartość koszyka zakupowego. Wyższe sumy wydają Klienci, którzy zwiedzają większość stref i spędzają w sklepie więcej czasu. Wniosek? Należy wydłużyć ścieżkę poruszania się Klientów po sklepie.
Kolejną strategią jest właściwe rozmieszczenie towaru na regale sklepowym. Klienci wolą półki na poziomie wzroku (120-160 cm) i poziomie sięgania ręką (80-120 cm). W tych miejscach umieszczajmy więc produkty impulsowe. Półki dolne, które są postrzegane gorzej, to odpowiednie miejsce na podstawowe produkty spożywcze. Klienci i tak planują je kupić, więc nie muszą znajdować się w najlepszych miejscach ekspozycji.
Produkty impulsowe to drobne artykuły kupowane pod wpływem chwili. Natomiast magnesy to towary w świetnej cenie, po które Klienci przyszli do sklepu. Produkty impulsowe i tzw. towary-magnesy najlepiej rozmieszczać naprzemiennie.
Pozostałe ważne zasady merchandisingu:
– Reguła prawej ręki – Klienci bardziej zwracają na produkty umieszczone po prawej stronie.
– Multifacing – Eksponowanie zwiększonej liczby opakowań sprawia, że Klienci lepiej dostrzegają produkty
– Fejsowanie towaru – Ustawianie opakowań produktów przodem do Klientów.
– Dbanie o atmosferę sklepu – W niewielkich sklepach sprawdzi się muzyka o wolnym tempie. Natomiast w sklepach wielkopowierzchniowych lepsza będzie dynamiczna muzyka.
– Stosowanie materiałów reklamowych – to kolejna technika zwiększania sprzedaży w sklepie.
Merchandising w praktyce: wyposażenie do sklepu spożywczego
Do aranżacji sklepu spożywczego potrzebujemy przede wszystkim odpowiednich mebli. Dostosowanych do potrzeb ekspozycji żywności.
Wybrane meble sklepowe i dodatki:
– regały sklepowe z lustrem i oświetleniem – lustra tworzą efekt obfitości, a oświetlenie wyróżnia produkty,
– stojaki sklepowe technorattanowe – z koszami na owoce, warzywa i pieczywo, do eksponowania produktów w strefie kasy i na zakończeniach alejek.
– pojemniki z pleksi – ekspozytory na produkty sypkie, na przykład słodycze, bakalie czy płatki śniadaniowe.
– lady impulsowe – lady sklepowe z dodatkowymi półkami na froncie, na których zaprezentujemy drobny towar.
– popychacze sklepowe – dodatki na półkę, które automatycznie wypychają towar do przodu,
– potykacze reklamowe – tablice reklamowe do prezentacji informacji o ofercie.
– stojaki na ulotki – na przykład z pleksi, do postawienia na ladzie sklepowej lub przymocowania do regału sklepowego.
– sztuczne owoce i warzywa – do aranżacji witryny sklepowej i dekoracji stoisk.
Przeczytaj też:
https://regaly-do-sklepu.pl/regaly/meble-loftowe-do-salonu-3-must-have/
https://stojaki-sklepowe.pl/sklepy-odziezowe/strategie-marketingowe-ekspozycji/