Sposoby na skuteczny merchandising w sklepie spożywczym 0
Sposoby na skuteczny merchandising w sklepie spożywczym

Zastanawiasz się, dlaczego mimo dobrej lokalizacji i szerokiego asortymentu, Twój sklep spożywczy nie osiąga oczekiwanych wyników sprzedaży? Profesjonalny merchandising w sklepie spożywczym pozwala zwiększyć rotację produktów i wartość koszyka zakupowego. Na rezultaty wpływa między innymi układ sali i rozmieszczenie towarów. Sprawdź, jak właściwie zaplanować ekspozycję.

Spis treści:
1. Sposoby na większą sprzedaż w sklepie.
2. Układanie towaru na półkach.
3. Zasady merchandisingu.
4. Aranżacja działów w sklepie spożywczym.
5. Najczęstsze błędy w merchandisingu.

Na czym polega merchandising w sklepie spożywczym

Visual merchandising w sklepie spożywczym polega na prezentacji artykułów w atrakcyjny sposób. Jak podaje słownik języka polskiego PWN, merchandising to „taktyka i działania mające na celu sprzedaż towarów lub usług”.

Wśród technik merchandisingu handlowego wyróżniamy sterowanie ruchem nabywców w sklepie. Badanie, które przeprowadził Paco Underhill, ujawniło, co wpływa na wartość koszyka zakupowego. Wyższe sumy wydają Klienci, którzy zwiedzają większość stref i spędzają w sklepie więcej czasu. Wniosek? Należy wydłużyć ścieżkę poruszania się Klientów po sklepie. Umieść podstawowe produkty, takie jak nabiał czy napoje w głębi sklepu. W ten sposób zachęcisz Klientów do przejścia przez całą powierzchnię handlową i zwiększysz szansę na dodatkowe zakupy.

Zaaranżuj miejsca, które zatrzymują Klientów na dłużej. Sprawdzą się tu wyspy degustacyjne, ekspozycje sezonowe czy regały z promocjami. 

Rotację produktów sezonowych planuj z wyprzedzeniem. Przygotuj miejsce na ekspozycję świąteczną, wakacyjną czy okolicznościową. W przypadku wyprzedaży produktów sezonowych wykorzystaj wyspy, kosze ekspozycyjne i końcówki regałów. 

Stojak technoratttanowy

Stojak na owoce i warzywa

Sztuczne owoce do dekoracji

Zestaw sztucznych owoców

Popychacz produktów

Popychacz na półkę

Rozmieszczenie produktów na półkach sklepowych

Sklepy spożywcze oferują naprawdę szeroki asortyment. Co dzieje się, gdy towar na półkach jest rozłożony w chaotyczny sposób? Klienci czują się przytłoczeni ilością towaru. Przedłużające się poszukiwanie produktów wywołuje w nich poczucie zagubienia. W końcu czują zmęczenie i poirytowanie, co może zakończyć się opuszczeniem sklepu. Aby tego uniknąć, warto pamiętać o kilku zasadach rozmieszczania towaru.

Dobra widoczność produktów to pierwsza zasada ekspozycji towaru. Personel sklepu powinien przede wszystkim regularnie kontrolować stan półek. Puste przestrzenie należy zapełniać, dokładając towar (warto stosować popychacze produktów). Etykiety opakowań umieszczajmy frontem do Klientów, aby widoczne było logo marki i nazwa produktu. Pamiętajmy też o kontroli stanu opakowań. Powinny być wolne do zagnieceń, plam czy uszkodzeń.

Klienci chętnie wybierają towar na poziomie wzroku (120-160 cm) i poziomie sięgania ręką (80-120 cm). W tych miejscach warto więc umieszczać produkty o wyższej marży oraz nowości. Na najwyższych półkach sprawdzą się duże, lekkie opakowania oraz produkty znanych marek. Dolne półki przeznacz na towary ciężkie i podstawowe artykuły spożywcze, które Klienci i tak planują kupić.

Pamiętaj o zasadzie FIFO (First In First Out) przy wykładaniu towaru. Nowsze dostawy umieszczaj z tyłu półki, a starsze z przodu. W przesuwaniu produktów do przodu pomogą popychacze produktów. Montuje się je na półkach regałów. Po wyjęciu towaru przez Klienta, kolejny produkt automatycznie przesuwa się do przodu. Dzięki temu półka zawsze wygląda na zapełnioną towarami. To świetny sposób na zachowanie porządku na półkach, szczególnie w przypadku szybko rotujących produktów.

Zasady merchandisingu w sklepie spożywczym

Strategia prezentacji produktów w sklepie spożywczym obejmuje ogólne zasady, które stosuje się też w innych branżach. Te sprawdzone metody wpływają na zachowania zakupowe Klientów, zwiększają sprzedaż i poprawiają doświadczenia podczas robienia zakupów. Oto najważniejsze z nich:

Reguła prawej ręki – poruszając się po sklepie, Klienci zwracają większą uwagę na produkty umieszczone po prawej stronie. Wynika to z tego, że większość osób jest praworęczna i intuicyjnie kieruje się w tym kierunku.

Multifacing – eksponowanie zwiększonej liczby opakowań tego samego produktu na półce, co tworzy wrażenie popularności i dostępności.

Fejsowanie towaru – ustawianie opakowań produktów przodem do Klientów, zapewnia lepszą widoczność marki i informacji o produkcie.

Odpowiednia muzyka – w niewielkich sklepach sprawdzi się muzyka o wolnym tempie, która zachęca do spokojnych zakupów, a w wielkopowierzchniowych bardziej dynamiczna, która motywuje do szybszego poruszania się.

Stosowanie materiałów reklamowych (POS) – takich jak plakaty, dangery czy stojaki, które kierują uwagę Klientów na wybrane produkty lub promocje.

Produkty komplementarne ustawione blisko siebie – na przykład makaron obok sosów, co ułatwia planowanie posiłków i zwiększa szansę na zakup.

Oświetlenie – podkreśla kolory żywności. W przypadku regałów może być to oświetlenie LED umieszczone na półkach. Z kolei wyspy warzywne oświetla się zwykle za pomocą reflektorów.

Produkty pierwszej potrzeby w głębi – aby Klienci przechodzili obok innych kategorii.

Aranżacja działów w sklepie spożywczym

W aranżacji sklepu spożywczego pamiętajmy o czytelnym oznaczeniu działów. Dzięki temu poruszanie się po sklepie jest łatwiejsze dla Klientów. Służą do tego hangery reklamowe, które są zawieszane do sufitu.

Dział świeżych produktów wymaga szczególnej uwagi. Warzywa i owoce eksponuj na technorattanowych stojakach sklepowych z koszami. Zadbaj o właściwe oświetlenie, które podkreśli świeżość produktów. Pieczywo prezentuj w koszach wiklinowych lub w regałach piekarniczych 

W dziale alkoholowym stosuj regały z lustrami i oświetleniem LED. Wina ustaw według regionów lub szczepów, a piwa według rodzajów. Na najlepszych półkach umieść alkohole premium.

Zaplanuj stałe miejsca na promocje, aby Klienci wiedzieli, gdzie ich szukać. Wykorzystaj końcówki regałów, stojaki i ekspozytory.

Strefa przy kasie to miejsce, gdzie Klienci spędzają czas w kolejce. Wykorzystaj to na ekspozycję produktów impulsowych. To drobne artykuły kupowane pod wpływem chwili. Na przykład słodycze, przekąski, gumy do żucia, baterie czy zapalniczki. Umieść tam również lodówki na napoje i lody. W upalne dni to doskonały sposób na dodatkową sprzedaż.

Jak urządzić działy zgodnie z visual merchandisingiem?

1. Dział z pieczywem

W dziale z pieczywem warto zastosować regały z oświetleniem i panelem lustra. Oświetlenie podkreśla kolorystykę pieczywa. W ten sposób zwrócimy uwagę Klientów na detale. Jak na przykład dobrze wypieczona skórka czy obecność ziaren. Z kolei panel lustra wzmacnia efekt obfitości. Wiadomo natomiast, że Klienci korzystnie oceniają sklepy, w których półki są bogato zatowarowane.

Wypieki cukiernicze wyeksponujmy w szklanej gablocie.

2. Dział z warzywami i owocami

W sklepie spożywczym Klienci bacznie zwracają uwagę na wygląd towaru. W przypadku świeżego towaru istotne jest więc regularne przeglądanie jarzyn i kontrola ich jakości. Nieświeże lub uszkodzone produkty mogą zniechęcić ich do dalszych zakupów.

Regały warzywne z regulacją półek pozwalają na prezentację skrzynek pod kątem. Dzięki temu Klienci mogą dokładnie obejrzeć prezentowane produkty. Warzywa i owoce prezentuje się zwykle w drewnianych lub plastikowych skrzynkach. Popularne stają się też składane skrzynki drewnopodobne, które imitują naturalny materiał.

Komunikacja cenowa to istotny element visual merchandisingu. Do prezentacji cen możesz użyć klipsów (uchwyty cenowe z nóżką przypinane do skrzynek), podstawek cenowych czy szpilek, do których przypina się cenówki.

W celu uatrakcyjnienia ekspozycji warzyw i owoców możemy wykorzystać grę kolorów. Na przykład poprzez układanie towaru według barw. Przy odrobinie kreatywności stworzymy ciekawą wystawę.

W sklepach spożywczych i ekologicznych dobrze wyglądają dodatki z materiałów naturalnych i je imitujące. Mogą być to kosze piknikowe, drewniane palety czy też kartonowe standy.

 

W celu dodatkowej ekspozycji żywności stosujmy kosze i stojaki na owoce/warzywa. Na przykład te wykonane z technorattanu, wytrzymałego materiału z charakterystycznym splotem, który imituje wygląd naturalnego rattanu i jest łatwy w czyszczeniu.

3. Działy ze słodyczami, przekąskami i napojami

Przy ekspozycji słodkości dobrze sprawdzają się popychacze towaru. To akcesoria na półkę, dzięki którym artykuły są automatycznie wypychane na przód regału. Dzieje się tak za każdym razem, gdy Klient pobiera towar z półki. W efekcie produkty są zawsze odpowiednio wyeksponowane.

Do prezentacji lekkich przekąsek (jak bakalie czy chipsy) służą specjalne listwy z haczykami (taśmy). Przykleja się je na regałach lub zawiesza na panelach sklepowych. Dzięki nim zachęcimy Klientów do zakupu dodatkowego towaru. Przykład? Chipsy umieszczone na dziale z napojami.

Z kolei napoje, które nie wymagają chłodzenia, możemy ustawić w specjalnych standach reklamowych. Jeśli umieszczamy napoje na paletach, pamiętajmy o oznaczeniu ceny. Możemy w tym celu użyć na przykład stojaków teleskopowych z ramką.

Najczęstsze błędy w merchandisingu sklepu spożywczego

Unikaj podstawowych błędów, które zniechęcają Klientów:

  • zbyt wąskie alejki, które utrudniają komfortowe zakupy
  • nieczytelne lub nieaktualne oznaczenia cenowe
  • zaniedbana rotacja produktów, prowadząca do przeterminowania
  • chaotyczne i niezaplanowane promocje

Wyposażenie sklepu, które wspiera merchandising produktów spożywczych

Meble sklepowe:

  • Regały branżowe – regały wyposażone w lustra tworzą efekt obfitości, wzbudzając w Klientach wrażenie bogatego asortymentu. Oświetlenie półek dodatkowo wyróżnia produkty, podkreślając ich świeżość i jakość. Możesz wzbogacić regały grafiką, która w atrakcyjny sposób nakieruje Klientów na konkretne produkty czy kategorie. Panel w górnej części regału, zawierający grafikę, czyli tzw. topper reklamowy, funkcjonuje jak wizytówka sekcji. Dzięki niemu Klienci szybciej orientują się w przestrzeni sklepu i łatwiej docierają do poszukiwanych towarów, co przekłada się na wygodę zakupów oraz oszczędność czasu.
  • Stojaki na owoce, warzywa i pieczywo – sprawdzają się idealnie w strefie kasy oraz na zakończeniach alejek, gdzie zachęcają do zakupów impulsowych. Szczególnie efektownie prezentują się kosze technorattanowe z charakterystyczną plecionką, które dodają ciepła i przytulności wnętrzu sklepu. Możesz wykorzystać je do wyeksponowania sezonowych produktów czy artykułów promocyjnych, tym samym zwiększając ich widoczność i szanse na sprzedaż.
  • Wyspy warzywne – umieszczone na środku alejki umożliwiają dostęp do produktów z każdej strony. Podział na sekcje umożliwia profesjonalną prezentację poszczególnych grup produktów. Możesz oddzielić cytrusy od bananów czy warzywa kapustne od liściowych, tworząc czytelną i atrakcyjną ekspozycję. Co ważne, możesz łatwo reorganizować przestrzeń w zależności od promocji czy dostępności produktów
  • Lady impulsowe – stanowiska kasowe wyposażone w dodatkowe półki na froncie stanowią doskonałe rozwiązanie do prezentacji drobnego towaru: przekąsek, napojów, baterii, gum do żucia czy innych artykułów impulsu. Możesz również wykorzystać je do promowania produktów sezonowych lub nowości, które chcesz wprowadzić na rynek. Frontowe półki lady pozwalają na atrakcyjne wyeksponowanie małych artykułów, które w przeciwnym przypadku mogłyby pozostać niezauważone, tym samym zwiększając rotację towaru i generując dodatkowe przychody ze sprzedaży impulsowej.

Akcesoria:

  • Pojemniki z pleksi – ekspozytory na produkty sypkie, na przykład słodycze, bakalie czy płatki śniadaniowe
  • Popychacze sklepowe na półkę – automatycznie wypychają towar do przodu
  • Potykacze reklamowe – tablice reklamowe do prezentacji informacji o ofercie
  • Stojaki na ulotki – na przykład z pleksi, do postawienia na ladzie sklepowej lub przymocowania do regału sklepowego
  • Sztuczne owoce i warzywa – do aranżacji witryny sklepowej i dekoracji stoisk

Właściwy merchandising to proces wymagający uwagi i systematyczności. Jednak odpowiednie techniki ekspozycji i profesjonalne wyposażenie sklepu spożywczego przekładają się na wzrost sprzedaży i zadowolenie Klientów.  Dzięki prawidłowemu rozmieszczeniu towaru, Klienci z łatwością odnajdują potrzebne produkty na sali sprzedaży. Zadbajmy więc o porządek na półkach i przemyślany układ asortymentu. Takie działania spowodują wzrost zainteresowania produktami, a więc lepsze wyniki sprzedaży.

Potrzebujesz wsparcia w aranżacji sklepu spożywczego? Skontaktuj się z nami. Pomożemy Ci wybrać odpowiednie meble i zaplanować przestrzeń handlową. Skorzystaj z naszego 30-letniego doświadczenia w wyposażaniu sklepów spożywczych.

Potrzebujesz porady? Zadzwoń: tel. +48 515 212 306

Ostatnia aktualizacja: 4.02.2025 r.

Komentarze do wpisu (0)

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
F01 JS Helper
więcej więcej
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium